Over mij

Ik ben Angelique Houtveen.

Al meer dan vijftien jaar sta ik voor microfoons, camera's en volle zalen. Als radio dj, TEDx-spreker, gast en als presentator van tv-programma's.

Mijn verhaal

Van de woonkamer tot de radiostudio.

Als kind was ik best verlegen. Maar op een podium gebeurde er iets, ik ging 'aan'. Bij de weeksluiting op school, waar ik als Mel B van de Spice Girls optrad met vriendinnen, en later op het podium tijdens soundmixshows.

Als er gepresenteerd moest worden op school, merkte ik steeds vaker dat ik het eigenlijk gewoon leuk vond. De zenuwen waren er altijd wel, maar ze hielden me niet tegen.

Na mijn afstuderen volgde een vaste baan. Totdat ik ziek werd. Tijdens het herstel voelde ik iets wat ik moeilijk kon negeren: er zit meer in mij. Ik heb een stem die ik wil laten horen.

Ik zei mijn baan op, ging voor de droom om radio te maken en wat daarna volgde waren vijftien jaar die ik niet had willen missen. In 2025 voelde ik opnieuw datzelfde gevoel: ik heb andere dingen te doen. En weer volgde ik dat gevoel en zei mijn vaste radiobaan op. Ik merk steeds vaker dat de mooiste dingen ontstaan op het moment dat ik naar die stille stem in mij luister.

Eén van de dingen die ik al lang wilde doen is de kennis die ik in al die jaren heb opgebouwd delen. No gatekeeping. Radio, media, het podium, die werelden zijn soms al moeilijk genoeg om in te komen. Dus ik deel mijn kennis graag.

Angelique Houtveen
Achtergrond

Wat ik heb gedaan

Vijftien jaar lang presenteerde ik vaste shows op Sublime, FunX, 3FM en Radio 6 Soul & Jazz. Bij Sublime was ik ook muzieksamensteller. In 2017 zat ik in het Glazen Huis voor Serious Request, in 2018 presenteerde ik de 3FM Awards in AFAS Live. In 2013 won ik de Marconi Award voor Aanstormend Talent.

Op tv ben ik te zien in The Best of Pop op NPO 1 en de North Sea Jazz tv-uitzendingen, waar ik eerder ook als podiumhost stond. Ik presenteerde events zoals National Geographic en de (her)opening van de Dom in Utrecht, schoof aan als panellid en muziekexpert bij talkshows en trad op als jurylid bij Edison Jazz, de Popronde en De Gouden Notenkraker. Mijn stem is te horen in voice-overs voor o.a. VISA, de Rijksoverheid, Metropole Orkest en Kunsthal Kade.

In 2022 gaf ik een TEDx-talk over prestatiedruk als je niet binnen de norm valt. Ik schreef 5,5 jaar de rubriek Muziek.Enzo in LINDA Magazine en werkte mee aan het boek Liberté, égalité, Beyoncé.

In mijn podcast Angelique's Voice Notes onderzoek ik hoe muziek, kwetsbaarheid en keuzes je leven vormgeven. In Affirmaties met Beats hoor je bemoedigende woorden met soulvolle beats, voor als je even wil landen en weer wil vertrouwen op je eigen kompas.

Wil je meer zien en horen? Op thisisangelique.com vind je meer van mijn werk. Daar kan je ook terecht om mij te boeken voor een event of opdracht.

Waar ik in geloof

Er zijn zoveel verhalen die gehoord mogen worden.

Er zijn zoveel mensen met een verhaal dat de moeite waard is om te horen. Mensen die iets te zeggen hebben wat anderen kan raken, informeren of in beweging zetten. Ik heb in al die jaren heel veel van die mensen ontmoet. En ik weet ook hoe het voelt als een goed verhaal toch niet landt: niet omdat de boodschap niet klopte, maar omdat de verbinding er niet was. Iemand die te snel praatte, of juist wegkroop achter hun woorden.

Ik geloof dat als je écht voelt wie je bent en waar je voor staat, en dat ook belichaamt terwijl je spreekt, je verhaal aankomt op een manier die je misschien nog niet kende. Dat je dan echt iets in beweging zet, hoe groot of klein dat ook is. Aanwezigheid is geen truc. Het is iets wat je kunt oefenen, op een relaxte manier, vanuit wie jij bent. En dat is precies wat ik deel.

Volgende stap

Benieuwd hoe we samen kunnen werken?

Van een online programma tot intensieve persoonlijke begeleiding, bekijk wat bij jou past.